Eind goed, al goed

2 december 2014 - Cape Town, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Op aanraden van onze gastvrouw in Prince Albert zijn we een beetje afgeweken van de oorspronkelijke route en zijn we terecht gekomen in Stilbaai, een klein plaatsje langs de Indische oceaan. Zoals vermeld in het vorige verslag, hebben we vandaag een lange strandwandeling gemaakt onder een stralende zonnehemel. De stranden langs de Indische oceaan zijn werkelijk onwezenlijk! Je kan er kilometers rondstruinen, op het warme zand en wel 50 meter de zee inlopen, voordat het water tot aan je knieën komt. Bij laag tij kan je mosselen verzamelen, koraal plukken aanschouwen, kleine krabbetjes zien rennen en een enkele kleurige vis bewonderen, die is achtergebleven in de ondiepe geulen, die ontstaan bij eb. Een enkele visser vist er op kleine haaitjes, maar de vangst valt wat tegen vandaag. Na een paar uurtjes begint ons velletje echter langzaam rood te kleuren, door de zon die nu pal boven ons staat. Zonnecrème hebben we genoeg, maar die is helaas in ons appartement achtergebleven, zodat we besluiten terug te keren, om te gaan lunchen op ons reusachtig balkon. Na wat geluier en een bezoekje aan de plaatselijke pub, zoeken we een van de drie beschikbare slaapkamers uit en liggen niet lang wakker, ondanks de verbrande tere plekken.

De dag er na gaan we naar Swellendam, om nog een beetje historiek te snuiven en het Drostdy museum te bezoeken. Tijdsdocumenten van het VOC tijdperk zijn hier ruim voorhanden en geven ons wat meer inzicht in de verhoudingen en gebruiken van onze roemrijke voorvaderen. Helemaal in stijl logeren we in een B&B met Nederlandse beheerders. Hyko en Bettie, helemaal uit Friesland, zijn hier neergestreken en doen het voortreffelijk. Een bezoek aan het Camdeboo Nationaal Park is niet zo bijzonder, maar de omgeving is best de moeite waard.

Na een meer dan uitstekend ontbijt, zijn we met een schoon gepoetste auto (service van de B&B) opnieuw terug gekeerd naar de kust, ook al omdat het weer uitstekend is. We doen Pringlebaai aan, een klein gehucht zo’n 80 km van Kaapstad. Hier bezoeken we een kolonie Zuid Afrikaanse pinguïns, die hier sinds 10 jaar verblijven. Nadien voeren we een amusant gesprek met de Engelse eigenaren van de luxueuze villa, waar we logeren.

Het einde van onze rondreis komt nu echt in zicht en met een beetje weemoed bekijken we een aantal foto’s, die we tijdens onze trip hebben gemaakt. Terwijl we op de achtergrond het geruis van de zee horen, zitten we op de veranda een beetje na te genieten van de mooie momenten die we de afgelopen tijd hebben beleefd. Een wijntje en een knabbeltje doen de rest op deze mooie zomeravond op een fantastisch plekje aan de Atlantische oceaan in Z. Afrika. Morgen vertrekken we naar Cape Point, een bijzondere plek in Cape Town. We willen dan de bekende vuurtorens bezoeken die vaak als redding bakens hebben gediend, voor de scheepvaart in het verleden en nu, waarvan alleen de nieuwe nog wordt gebruikt.

Als jullie dit lezen zijn wij inmiddels in Cape Town aan gekomen. Op de weg naar onze laatste locatie hebben we nog een sightseeing tocht gemaakt en prachtige vergezichten kunnen aanschouwen zoals bijvoorbeeld op ‘Chapmans Peak’. In Kaapstad zelf wilden we nog een helikoptervlucht maken, maar de wind was zo hard dat er geen vluchten mogelijk waren, geen boten konden uitvaren en ook de tafelberg was dicht!!!  Zelf waaiden we zowat van de pier, zodat we naar het 'Two Oceans Aquarium' zijn gegaan. Geen slechte keuze achteraf. Prachtig van opzet en veel te zien. Meer haaien gezien dan bij het shark cage diving. Na een lekker diner bij ‘Den Anker’ een Belgisch restaurant, zijn we terug gekeerd naar ons Guesthouse om ons reisklaar te maken voor morgen. Morgenvroeg doen we een laatste poging, om alsnog een helikoptervlucht te maken over de Kaap. Hopelijk werkt de wind een beetje mee!! Woensdag namiddag kiezen we dan definitief het luchtruim, om donderdag middag te landen op Düsseldorf Airport. Eind goed, al goed!

Wij vonden het leuk om jullie allemaal, een beetje mee te nemen op onze reis en willen jullie bedanken voor alle reacties bij ons reisblog, video’s en fotomateriaal. Terwijl de lichten op het immense woongebied 'Kahyelitsha' wél continu blijven branden, gaan wij onze oogjes langzaam sluiten, om weg te dromen van deze gevarieerde en aangename vakantie.

Welterusten,

Els en Tjeu

1. Ron en Rachel:
    2 december 2014
    Tjeu en Els,
    Bedankt voor jullie reisverslagen.
    Super leuke verhalen.
    Ik wens jullie een goede terugreis en gezond weer terug.

Groetjes en tot gauw....
  2. Magda:
    Goede reis terug
  3. Bella:
    3 december 2014
    H0i jammer dat het weer voorbij is maar ben heel blij als julie weer heel huids thuis zijn tot ziens
  4. Har:
    Els , Tjeu
    Bedankt voor de mooie vakantie die we vanuit Nederland met jullie hebben mogen meemaken. Goede en veilige thuisreis gewenst .
    Groeten Mil Too Ton Har
  5. Mariet/Jos Lumens:
    3 december 2014
    Bedankt voor jullie reisverslagen. Plezier met vier telt dubbel.
    Goede thuisreis
    M en J
  6. Corinne:
    4 december 2014
    als ik deze laatste verslag lees zijn jullie (bijna) terug in Düsseldorf. bedankt dat wij hebben mee mogen genieten van jullie vakantie, veilig rit terug naar Berg. groetjes C+J.